Saturday, August 19, 2006

Artis Berkelahi...


Edisi KL: 'Dia tampar betul-betul' Oleh Hartati Hassan Basri dan Ramlah
KUALA LUMPUR: "Dia (Rita Rudaini) dengan sengaja menampar pipi saya betul-betul sehingga mata kiri saya sakit dan lebam sedangkan kami hanya menjayakan satu babak dalam lakonan."Lebih teruk lagi, ketika babak bergaduh dalam kolam renang dia juga menarik rambut dan merejam kepala saya ke dalam air hingga tengkuk saya bengkak dan sakit," kata pelakon Lis Dawati menceritakan insiden perkelahiannya dengan Rita Rudaini ketika penggambaran drama bersiri 'Kau Yang Ku Sayang' di sebuah hotel di Pulau Pinang, Selasa lalu.Lis mendakwa, sebelum babak pergaduhan antara Lia, watak Rita dengan Linda (lakonannya) bermula, dia sudah memberi amaran kepada penolong pengarah dia tidak ingin ditampar betul-betul dan berharapkan mereka beritahu Rita. Sambil menunjukkan kesan lebam di mata kiri yang dakwanya ditampar Rita, Lis yang pernah dianugerahkan Pelakon Wanita Terbaik pada Anugerah Skrin 2005 menerusi drama Miftahul Jamilah, mendakwa Rita memang berniat mencederakannya ketika berlakon dalam drama arahan Rasyid Sibir itu.Ketika berkunjung ke pejabat Harian Metro di sini, semalam, Lis atau nama sebenarnya, Nisdawati Nazaruddin, 28, berkata kejadian berlaku ketika dia menjayakan babak pergaduhan dalam episod ke-19 drama bersiri 26 episod itu antara jam 4 hingga 6 petang.Menurut Lis, babak pergaduhan itu tiada dalam skrip asal."Apabila saya berada di Pulau Pinang untuk menjayakan drama ini, baru pengarah beritahu mengenai babak pergaduhan antara Lia dan Linda itu."Sebelum babak ini bermula, saya bertanya dia (Rita) sama ada dia akan tampar saya dengan tangan kanan atau kiri, tapi dia enggan beritahu."Saya akui menggigil apabila mula buat babak ini dengannya. Bila babak pergaduhan bermula, dia (Rita) terus tampar saya dengan kuat dan saya cuba elak tapi kena pipi."Dia terus tolak bahu saya menyebabkan berlaku babak tolak-menolak dan dia kemudian tarik rambut serta rejam saya dalam air. Sepatutnya, watak Linda yang menyerang Lia dan bukan sebaliknya. "Ketika babak pergelutan dalam kolam, saya tidak sedar dia terus memukul saya dengan niat mencederakan saya. Bila saya mengadu kepada pengarah, Rita pula sebaliknya memberitahu produksi, badannya termasuk tengkuk dan lengannya pula calar-calar," katanya.Lis mendakwa, dia yakin Rita memang ada niat hendak memukul dan mencederakannya dengan menggunakan peluang menerusi babak pergaduhan berkenaan.Selepas mendapatkan rawatan di Hospital Kuala Lumpur (HKL), dia membuat laporan di Pondok Polis HKL, 16 Ogos lalu.Selain Rita dan Lis Dawati, drama ini dijayakan pelakon Fahrin Ahmad dan Zed Zaidi.

No comments: