Saturday, August 19, 2006

Majlis Lebih Dari Satu...

Majlis yang lebih daripada satu perkahwinan untuk Siti Nurhaliza
KUALA LUMPUR: Siapa sangka perkahwinan seorang gadis yang pertama kali menyanyi pada usia 12 tahun di tempat kelahirannya, Kuala Lipis, akan menjadi "Wedding of the Year" yang dinanti-nantikan selama ini.
Namun, itulah yang akan berlaku kepada penyanyi nombor satu negara, Siti Nurhaliza Tarudin, 27, yang akan diijabkabulkan dengan Datuk Khalid Muhamad Jiwa, 47, seorang ahli perniagaan, Isnin ini.
Malah, detik-detik bahagia penyanyi yang menjadi kesayangan ramai sejak 11 tahun lalu itu akan dikongsi lebih 26 juta rakyat negara ini apabila TV3 bakal menyiarkan secara langsung perkahwinan mereka di kaca televisyen.
Persoalannya apa yang istimewa tentang Siti Nurhaliza sehingga stesen TV itu mendapatkan hak siaran eksklusif bagi menyiarkan majlis perkahwinan artis itu?
"Siti mempunyai faktor tertentu yang menyebabkan sistem sosial di Malaysia menerimanya sebagai 'public figure' yang mempunyai jangkauan merentasi status bangsa, umur, pendidikan dan kelas masyarakat," kata pensyarah penyiaran dan komunikasi massa Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr Asiah Sarji kepada Bernama di sini. Dr Asiah berkata penerimaan masyarakat terhadap Siti kerana artis itu telah memenuhi jangkaan mereka yang merentasi perkahwinan golongan kerabat diraja atau individu berpengaruh (seperti ahli politik) yang hanya memberikan kesan langsung kepada kelas sosial tertentu.
"Faktor Siti Nurhaliza itu sendiri merentasi segenap lapisan masyarakat," katanya sambil menjelaskan penerimaan Siti adalah berdasarkan kepada tingkah laku, suara, tutur kata dan perwatakannya yang disenangi ramai.
Katanya setiap ahli masyarakat merasakan bahawa Siti milik masyarakat Malaysia, yang layak untuk mendapat perhatian dengan fenomena yang berlaku sekarang, dan diterima walau ke mana sahaja artis itu pergi.
Sebelum ini hanya perkahwinan penyanyi yang juga pelakon, Ziana Zain dan Erra Fazira yang diiktiraf sebagai "Wedding of the Year", namun aura perkahwinan Siti-Datuk K lebih hebat apabila hampir setiap hari ada sahaja bahan yang dipaparkan media sejak 17 Julai lalu (tarikh Siti mengumumkan beliau akan berkahwin).
Majlis akad nikah pasangan itu akan diadakan di Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur pada 21 Ogos diikuti dengan dua majlis persandingan iaitu di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) pada 28 Ogos dan di Kuala Lipis pada 3 Sept. Berbanding selebriti lain yang diukur berdasarkan populariti mereka, Dr Asiah berkata Siti dianggap sebagai "ahli masyarakat" di mana setiap kejayaan beliau dikongsi dan dirasai masyarakat.
Justeru, beliau tidak hairan apabila kira-kira 1,200 jemputan tetamu khas yang terdiri daripada rakan artis, selebriti dari dalam dan luar negara akan menyerikan majlis perkahwinan penyanyi itu.
Katanya faktor "kebiasaan" artis berbintang Capricorn itu juga menyumbang kepada penerimaan masyarakat terhadapnya.
"Siti tidak mempunyai kelulusan yang tinggi, bukan dari golongan berada tetapi beliau adalah manusia berbakat, naik dari bawah, dan bakatnya adalah nilai-nilai yang ada pada orang Melayu.
"Ini dilihat seolaholah sebagai kemenangan kepada 'masses'. Beliau telah berjaya meletakkan nilai-nilai Melayu pada tempat yang sepatutnya, seterusnya menjadi ikon Malaysia yang mengecapi kejayaan secara bersih," katanya.Dr Asiah juga tidak menolak "kontroversi Datuk K" sebagai antara faktor yang menyumbang kepada kenapa perkahwinan pasangan itu dinanti-nantikan oleh segenap masyarakat negara ini.
Mengenai reaksi negatif yang diterima artis itu kerana memilih Datuk K sebagai suaminya, Dr Asiah berkata semua pihak berhak memberikan pandangan tetapi Siti harus bersedia dengan reaksi masyarakat terhadap keputusannya itu.
"Ini sifat ingin tahu semula jadi, sama ada impaknya positif atau negatif, mereka ingin melihatnya, sebab orang ramai macam 'penjaga' kepada Siti. Mereka mahukan beliau gembira. Siti mendapati Datuk K adalah lelaki ideal yang diingininya dan audiens membenarkannya kerana mereka menyayangi beliau," katanya.
Isu perkahwinan Siti-Datuk K bukan sahaja mendapat perhatian daripada rakyat negara ini tetapi turut menjadi topik perbualan para peminatnya di negara-negara lain terutamanya Indonesia.
Malah stesen TV Indonesia, Trans TV, turut menerbitkan beberapa program khas yang didedikasikan kepada penyanyi itu yang dianggap setaraf dengan diva popular Indonesia seperti Kris Dayanti dan Melly Goeslaw. Ketua Pegawai Eksekutif Media Prima Berhad Datuk Farid Ridzuan sebelum ini berkata pasangan itu telah memilih TV3 berdasarkan kepada liputan meluas mereka di rantau ini yang turut disokong oleh rangkaian-rangkaian lain di bawah naungan konglomerat media terbesar di Malaysia itu.
Sumber dalaman TV3 memberitahu sejumlah 50 krew terlibat bagi majlis akad nikah di Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur pada 21 Ogos nanti dan 80 krew pula akan terbabit bagi majlis persandingan di KLCC pada 28 Ogos.
Namun bagi Dr Asiah, TV3 sebenarnya sedar akan potensi Siti sebagai satu nama gah yang mampu menarik audiens dalam jumlah yang besar dan seterusnya akan memberikan keuntungan kepada stesen TV itu melalui kemasukan iklan TV.
"Mereka tahu sekiranya disiarkan secara langsung audiens yang akan menonton adalah audiens yang besar dan pihak korporat ini sememangnya mahukan perhatian daripada audiens," katanya.
Bagaimanapun, Dr Asiah berkata TV3 seharusnya meneliti format dan konsep siaran langsung perkahwinan itu supaya liputannya tidak akan menimbulkan reaksi negatif atau pandangan taksub keterlaluan masyarakat terhadap Siti.
Sebaliknya, perkahwinan pasangan itu harus digambarkan sebagai menyuburkan kembali institusi perkahwinan yang murni di kalangan generasi muda negara ini."Dengan itu Siti akan tetap disegani dan disayangi ramai," katanya. BERNAMA

No comments: